Gamtamokslinis ugdymas pradiniame ugdyme

Kaip ugdyti gamtamokslinį raštingumą pradiniame ugdyme?

ŠVIETIMAS

Rasma Indriūnienė

12/31/20233 min read

Reikšmingi visuomenės pokyčiai iškėlė poreikį pertvarkyti įvairias veiklos sritis, o ypač švietimo sritį. Neatsiejamas nuo pokyčių ir pradinis ugdymas, nes jau pradinės mokyklos pakopoje yra padedami pagrindai kiekvienam mokiniui ugdytis gebėjimus kritiškai vertinti esamą situaciją, aplinką ir joje vykstančius pokyčius.

Kaip viena iš reikšmingų gamtamokslinio raštingumo krypčių akcentuojamas patyriminis ugdymas. Patyriminis mokymas ir mokymasis puikiai atliepia esmines šiuolaikinio mokymo(si) organizavimo nuostatas ir labai siejasi su kitomis aktualiomis strategijomis, tokiomis kaip mokymas(is) bendradarbiaujant, reflektyvus, konstruktyvus, įrodymais grįstas, autentiškas, probleminis ir savalaikis mokymas(is). [1].

Gamtamokslinis ugdymas pradinio ugdymo lygmenyje atveria duris į nepažintą pasaulį ir puoselėja vaikų natūralų norą stebėti, tyrinėti ir suprasti gamtos reiškinius.

Pradinuko ryšys su gamta

Viena aktualiausių problemų šiame laikmetyje, kad vaikai mieliau renkasi sėdėti prie kompiuterio, o ne ieškoti nuotykių lauke – silpsta vaikų ryšys su gamta. Todėl svarbu per gamtos pamokas užtikrinti, kad vaikai turėtų kontaktą su gamta. Tai gali būti pasivaikščiojimas parke, rudeninių lapų rinkimas, jų tyrinėjimas, pavasarinis daržovių ar kitų augalų sodinimas, paukščių, gamtos reiškinių stebėjimas ir kt. Atliekant įvairias veiklas, mokiniai ne tik išmoksta atpažinti aplinką, bet ir skatina savo smalsumą.

girl in pink t-shirt standing on green grass field during daytime
girl in pink t-shirt standing on green grass field during daytime

Mokymasis iš iliustracijų

Vaizdiniai įrankiai, tokie kaip fotografijos, piešiniai ar paveikslėliai, gali padėti vaikams geriau suprasti gamtos reiškinius. Skatinkite mokinius dalyvauti projektuose, piešinių konkursuose, organizuokite dailės pamokas įkvėptas gamtos, tai padės atrasti gamtos grožį.

Eksperimentai ir tyrinėjimai

Gamtamokslinis ugdymas pradinio ugdymo lygmenyje taip pat turėtų apimti praktinius eksperimentus ir tyrimus. Vaikams suteikiant galimybę patiems tyrinėti ir bandyti išsiaiškintis kaip tai veikia, tokio veiklos ugdo mokslinį požiūrį ir mokymosi norą. Tai gali būti tiek paprasti eksperimentai su vandeniu, tiek įdomūs stebėjimai keičiantis metų laikams.

STEAM ugdymas

STEAM ugdymas pradinio ugdymo lygmenyje yra naujas ir inovatyvus požiūris, siekiant įtraukti įvairius mokomuosius aspektus ir skatinti vaikų kūrybiškumą bei problemų sprendimo įgūdžius. Tai apima daugelį mokomųjų sričių per patyrimą, o tai yra raktas į sėkmę. Įtraukiant STEAM ugdymą, vaikai ne tik išmoksta atskirus mokomuosius dalykus, bet ir mato, kaip visos šios sritys gali bendradarbiauti ir papildyti viena kitą. STEAM ugdymas pradinėje mokykloje ne tik skatina vaikų kūrybiškumą ir problemų sprendimo įgūdžius, bet ir paruošia juos būsimoms profesijoms, kuriose svarbu sugebėjimas taikyti žinias ir įgūdžius iš skirtingų disciplinų.

Gamtamokslinio ugdymo užduotys pradinukams. Tema ,,Vanduo“.

Vandens tema pradiniame ugdyme prasideda pirmoje klasėje ir tęsiasi iki pat 9-tos, kiekvienais metais vis plėsdama mokinio žinias ir gebėjimus.

Todėl gamtamokslinis ugdymas paruošė įdomias, įtraukiančias ir tyrinėjimu grįstas užduotis pradinukams, kurios sudomins ir skatins ieškoti atsakymų per patyrimą.

Išmėginkite:

Labai svarbu pabrėžti, kad pradinėje mokykloje veiklos turi būti organizuojamos per patyrimą, kad mokiniams išliktu susidomėjimas ir noras sužinoti vis daugiau ir neužgestu viduje esantis tyrėjas. Kiekvienas žmogus ateina į pasaulį turintis instinktą tyrinėti, neleiskite šiam instiktui išnykti, leiskite jiems tyrinėji ir patirti atradimo džiaugsmą.

Literatūros sąrašas:

1. Patyriminio projekto „mokykla be sienų“ įgyvendinimas vilniaus balsių progimnazijos 1–4 klasėse. ISSN 2335-8408 V.Uždavinė, S. Kazakevičienė, R. Jonušauskienė.