Sėkminga pamoka. I dalis. Tikslas ir uždaviniai
Apžvelgiamas sėkmingos pamokos kriterijus. Tikslas ir uždaviniai.
ŠVIETIMAS
Rasma Indriūnienė
11/4/20232 min read


Atnaujintos ugdymo programos siekia atspindėti besikeičiančią visuomenę, technologijas ir poreikius, todėl mokytojai turi būti pasirengę įgyvendinti šias programas, kad ugdymas būtų sėkmingas.
Kas yra sėkminga pamoka?
Sėkminga pamoka yra tokia, kurioje mokiniai pasiekia numatytus tikslus, efektyvi, įtraukianti ir motyvuojanti tiek mokytojus, tiek mokinius. Pagrindiniai elementai, kurie sudaro sėkmingą pamoką:
Šiame straipsnyje aptarsime, kaip iškelti tikslus ir uždavinius sėkmingoje pamokoje pagal atnaujintas ugdymo programas.
Tikslas ir uždaviniai nustato pamokos turinį, jos struktūrą ir tikslius rezultatus, kurių mokytojas ir mokiniai siekia pasiekti. Šios dvi komponentės turi svarbų vaidmenį užtikrinant sėkmingą ir efektyvų mokymąsi.
Tikslas - vienas svarbiausių didaktikos turinio elementų, jis nurodo ko mes siekiame išmokti pamokoje. Jis formuluojamas vienu trumpu sakiniu ir turi būti išmatuojamas ir rodyti mokymosi rezultatą – ką mokiniai išmoks.
Tikslui formuluoti vartojami veiksmažodžiai: išanalizuoti, išnagrinėti, apibrėžti, aptarti ištirti, nustatyti, pagrįsti, apibūdinti, atskleisti, numatyti, parengti, sukurti.
Jo formuluotėje neturėtų būti: - jungtukų „ir“, parodančių tik tikslo dvigubinimą ar trigubinimą, nes tai jau būtų skirtingų pamokų tikslai; viena pamoka turi turėti tik vieną aiškų tikslą. Ir jis turėtų būti susijęs su kompetencijų ugdymu, ne tik akademiniais siekiais (kompetencijos + rezultatas).
Pvz. Išmokti tris fizikinius dydžius, kurie apibūdina garsą (amplitude, periodas, dažnis). Kompetencija – Pažinimo.
Tikslas orientuoja į galutinį rezultatą, o uždaviniai formuluoja procedūras, kurias reikės atlikti pamokos metu siekiant įgyvendinti tikslą, t.y kaip sieksime tikslo. Jie turi būti konkretūs, aiškūs ir įgyvendinami. Uždavinių formuluotė turi būti pritaikyta mokinių gebėjimams ir amžiui, kad jie būtų prieinami ir suprantami.
Nepamirškite, kad klasėje yra įvairių poreikių mokinių, tad ne visų siekiami rezultatai, atliekama veikla, sąlygos tikslui pasiekti turi būti vienodos. Tai leidžia individualizuoti mokymo procesą ir padėti kiekvienam mokiniui pasiekti geriausių rezultatų.
Sėkminga pamoka yra tokia, kurioje tikslai ir uždaviniai yra suderinti su mokinių poreikiais ir gebėjimais, skatina mąstyti kritiškai ir kūrybiškai, bei suteikia aiškumą ir motyvaciją mokymosi procesui.