Skaitmeninė kompetencija atnaujintose BUP
Skaitmeninės komptencijos aprašymas
ŠVIETIMAS
Jeigu atkreiptumėm dėmesį į buvusias ir atnaujintų programų kompetencijas pastebėtumėm, kad jų padaugėjo ir atsirado naujos, viena iš jų yra skaitmeninė kompetencija.
Skaitmeninė kompetencija - kas tai?
Vis tobulėjant skaitmeninėms technologijos, jos tapo neatsiejama mūsų gyvenimo dalis. Taigi skaitmeninė kompetencija yra asmenis gebėjimas pažinti ir įvaldyti skaitmenines technologijas, kritiškai ir atsakingai naudotis jomis mokantis, dirbant ir dalyvaujant visuomenės gyvenime.
Skaitmeninę kompetenciją sudaro 4 dalys:
Skaitmeninis turinys;
Skaitmeninis komunikavimas;
Problemų sprendimas;
Skaitmeninė sauga.




Skaitmeninė kompetencija pradedama ugdyti jau priešmokykliniame ugdyme, tokio amžiaus vaikai jau turi gebėti kurti paprasčiausią skaitmeninį turinį. Su amžiaus tarpsniu, skaitmeninio turinio kūrimo gebėjimai vis didėja, vyresnių klasių mokiniai, jau turi gebėti ne tik kurti, bet ir publikuoti savo sukurtą skaitmeninį turinį. Skaitmeninio turinio kompetencijai ugdyti svarbų vaidmenį atlieka informacinių technologijų mokytojai, kurie supažindina su įvairiomis programomis, kurių pagalba galima kurti skaitmeninį turinį.
Populiariausios skaitmeninio turinio programos, kuriomis galima sukurti skaitmeninį turinį yra: Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft PowerPoint ir labai populiarėjanti programa CANVA.
Kita dalis, kuri sudaro skaitmeninį turinį yra mokinių gebėjimas ieškoti, filtruoti, analizuoti, vertinti, valdyti skaitmeninį turinį. Interneto platybėse labai daug įvairios informacijos, kuri ne visada būna teisinga ir vertinga, todėl mokinys ieškodamas informacijos, bet kokia tema turėtų gebėti atskirti ,,šlamštą“ nuo moksliškai pagrįstų faktų. Nuostabi paieškos sistema, kurioje mokiniai gali rasti, teisingą, neiškreiptą informaciją, publikuotus mokslinius straipsnius pasirinkta tema yra Google mokslinčius.
Skaitmeninė komunikavimo kompetencija grįsta mokinių gebėjimu bendrauti ir bendradarbiauti, atsakingai dalyvauti socialinėje ir pilietinėje veikloje, etiškai elgtis skaitmeninėje erdvėje naudojantis skaitmeninėmis technologijomis. Ar ugdymo įstaiga pajėgi užtikrinti mokinių saugų elgesį virtualioje erdvėje? Ugdant šią kompetenciją reikalingas tėvų bendradarbiavimas ir įtraukimas.


Skaitmeninės saugos kompetencija grįsta mokinių gebėjimu saugiai naudotis skaitmeninėmis technologijomis, saugoti asmens duomenis bei privatumą skaitmeninėje erdvėje, tinkamai naudotis skaitmeninėmis technologijomis saugant aplinką bei saugoti skaitmeninius prietaisus. Labai svarbu komunikuoti apie saugumą virtualioje erdvėje, įtraukti prevencines programas daugėjant elektroninių nusikaltimų skaičiui.


Skaitmeninio turinio naudojimas ugdyme?
Atsižvelgiant į pasikeitusios Y ir Z kartos informacinę elgseną, technologijų teikiamas galimbes, turinio ir metodų naujumu į mokymosi procesą įtraukiamas skaitmeninis turinys, kuris palengvina mokytojų kasdienę veiklą.
Skaitmeninis turinys ir IKT naudojimas mokykloje negali būti tikslas. Tai yra tik priemonė, turinti išugdyti tinklaveikos visuomenei būtinas kompetencijas. Svarbu atkreipti dėmesį, kad šių kompetencijų ugdymas gali vykti lygiaverčiai tiek realiame pasaulyje, tiek virtualioje erdvėje, tiek naudojant skaitmeninį, tiek neskaitmeninį turinį, o ugdymo sėkmė priklauso ne tiek nuo IKT naudojimo ar nenaudojimo, kiek nuo visuomenės poreikių, technologijų, turinio, metodų, mokytojo ir mokinių kompetencijų dermės.